Blogs zijn een handig middel om in verbinding te blijven met je klanten en potentiële klanten. Je kunt ze voor allerlei soorten informatie, berichten en boodschappen inzetten en je mag zelf de regels bepalen :). Je hoeft niet altijd over een bepaald onderwerp te bloggen, je mag schrijven over wat jou als ondernemer bezighoudt. Wat speelt er in je praktijk? Wat heb je meegemaakt? Wat speelt er in je vakgebied? Je hoeft zelfs niet per se te schrijven over zaken die relevant zijn voor je klanten. Natuurlijk wel goed als je dat met enige regelmaat wél doet, maar het hoeft niet.
Â
Wel zijn er een paar dingen die je beter nĂet kunt doen als je gaat bloggen, namelijk:
Maak geen dienstenpaginaâs van je blogs
Blogs zijn verhalen, artikelen, interviews, stukken waarin jouw vak, jouw klanten, je onderneming en jijzelf als coach of therapeut naar voren komen. Een dienstenpagina is een pagina waarop je op een enigszins commerciĂ«le wijze uitlegt wat jouw diensten voor toegevoegde waarde hebben, en waar je klanten contact met je laat opnemen. Dienstenpaginaâs zijn commercieel. Misschien vind jij dat een âviesâ woord, maar het is waarschijnlijk je bedoeling om nieuwe klanten binnen te halen via je website. Een blog is bedoeld om je doelgroepen blij en betrokken te houden. Met blogs wek je interesse in jouw bedrijf en in jĂłu als mens, als ondernemer. Maak van je blogs daarom geen dienstenpaginaâs.
Teveel zoekwoorden in je blog proppen
 Het verwerken van zogenaamde âzoekwoordenâ in je tekst helpt je om je pagina beter vindbaar te maken in zoekmachines. Maar, wanneer je jouw teksten volpropt met zoekwoorden kan dit juist een averechts effect hebben. Daarnaast is het veel effectiever om in te zetten op âlong tailâ zoektermen, in plaats van enkele zoekwoorden. Hier is de concurrenten vaak erg groot. Wanneer je een vraag gebruikt zoals âblogs schrijven voor mijn praktijk, waar moet ik letten?â dan is de kans vele malen groter dat je hiermee een hoge positie in de zoekmachines bereikt. Nu schrijf je je blogs natuurlijk vooral om je klanten en potentiĂ«le klanten te enthousiasmeren over jouw diensten en je praktijk, het is natuurlijk wel mooi als je meteen een betere vindbaarheid in de zoekmachines kunt realiseren door hier op te letten.
Je blogs losmaken van je site
 Ga je bloggen, dan heb je waarschijnlijk iets leuks of boeiends te vertellen! Sluit jouw verhaal aan bij de interesse van de lezer? Dan is de kans groot dat hij of zij meer over jou of je bedrijf te weten wil komen. Zorg er daarom altijd voor dat jouw hoofdmenu ook vanuit je blogs bereikbaar is. Mensen moeten makkelijk terug kunnen naar je homepage of dienstenpaginaâs. Misschien willen ze naar aanleiding van een blog wel contact met je opnemen. Maak het ze dus gemakkelijk en zorg dat al deze knoppen binnen handbereik zijn. Een goede manier om mensen over te halen om contact op te nemen, is het door het toevoegen van een âCall to actionâ onderaan je blog. En vergeet natuurlijk ook je social media âdeel-knoppenâ niet! Die helpen om jouw blog meer bereik te geven.