Meteen naar de inhoud
 

Heb jij een eigen praktijk of bedrijf? Dan heb je ongetwijfeld ook een website. Of misschien ben je er nog mee bezig om er één te (laten) maken. Wat jouw situatie ook is, op een dag heb je behoefte aan krachtige webteksten. Hieronder noem ik drie dingen die je niet mag vergeten als je jouw webteksten of blogs gaat schrijven. Als je deze dingen vergeet doe je jezelf echt tekort. Neem je deze zaken wél mee, dan vergroot je je kansen om bezoekers om te zetten naar klanten aanzienlijk.

Call to Action

Oftewel ‘CTA’. Zorg dat je op iedere pagina een logische CTA opneemt. Met ‘logisch’ bedoel ik ‘passend’. Als je bijvoorbeeld een blog schrijft waarmee je nieuwe mensen aanspreekt op Instagram, dan is de kans dat ze daarna direct klant worden heel klein. Je kunt in een blog meestal beter een CTA voor een ebook, een gratis kennismaking of een andere gratis weggever plaatsen. Mensen durven die stap wel te maken. Klant worden is op dit punt meestal nog een brug te ver.

Een krachtige titel

De titel is vaak hetgeen je bezoekers als eerste te zien krijgen. Dat betekent dat deze erg uitnodigend moet zijn, anders gaan mensen de pagina überhaupt niet bekijken. Plaats daarom altijd een heldere titel waaruit meteen duidelijk wordt waar je tekst over gaat. Je kunt ook een teaser gebruiken. Een teaser is soms een tikkie brutaal, heeft een hoog ‘dít moet ik weten gehalte’ en geeft meestal de oplossing waardoor mensen denken “dat wil ik ook!”.

Witregels en heldere tussenkoppen

Witregels zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat je bezoekers ook écht lezen. Wanneer ze een grote lap tekst voor hun neus krijgen is de kans dat iemand er meteen weer vandoor gaat groot. Want wie heeft er zin om ergens moeite voor te doen? Ze willen gewoon snel de informatie consumeren. Door witregels toe te voegen maak je jouw tekst overzichtelijk, wat ervoor zorgt dat mensen bij voorbaat al meer zin hebben om te lezen.

Wanneer je ook nog goede tussenkoppen toevoegt, dan kunnen de mensen die géén zin hebben om écht te lezen, de boodschap alsnog tot zich nemen. Zorg dat iedere tussenkop de komende alinea samenvat. Je kunt checken of jouw verhaal er voor anderen aantrekkelijk uitziet door alleen jouw titel en tussenkoppen van boven naar beneden te lezen. Heb je zojuist jouw hele boodschap gelezen? Dan heb je het goed gedaan! Ontbreekt er nog iets belangrijks? Probeer dan om een van je alinea’s op te splitsen en plaats de ontbrekende tussenkop erboven.

Hulp nodig met je webteksten?

Wil je samen aan de slag om jouw webteksten te maken? Neem contact met mij op voor meer informatie. Ik help je graag met je webteksten in de vorm van een 1 op 1 workshop, óf ik neem jou alle gedoe uit handen en schrijf je teksten voor je. Wil je meer weten over copywriting bij KrachtigeTeksten.nl? Klik dan hier.

[activecampaign form=3 css=1]

Dit vind je misschien ook interessant:

[activecampaign form=3 css=1]