Ga naar de inhoud
Search
Close this search box.

 

3 Dingen die je wilt checken voordat je jouw blog publiceert

Soms zitten we zo lekker in onze flow dat we na het typen direct op de ‘publiceer’ knop drukken. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Ik ben immers ook voor het ‘schrijven vanuit FUN’ dus vooral niet te moeilijk doen. Toch zijn er een paar dingen die je beter even kunt controleren voordat je jouw blog publiceert. En ik verklap vast: spelling staat níet in het rijtje ;-).

✅ Snappen mensen de boodschap ook als zij níet lezen?

Als je het belangrijk vindt dat jouw boodschap overkomt bij de lezer, zorg er dan voor dat jouw boodschap ook te begrijpen is als mensen niet de hele tekst lezen. De meeste bezoekers bepalen eerst of het blog of de pagina nuttig voor hen is, en pas dán gaan ze lezen. Zorg daarom voor heldere tussenkoppen die jouw alinea’s samenvatten. Als jouw bezoekers alleen de koppen zouden lezen, dan moet jouw boodschap dus duidelijk zijn.

✅ Zijn jouw zinnen goed leesbaar?

Als je erg lange zinnen gebruikt of hier en daar een komma vergeet toe te voegen, dan kan het lezen van de tekst erg lastig worden. Gevolg: mensen haken af en dat wil je natuurlijk voorkomen! Zelf gebruik ik vaak de voorleestool van Word nadat ik de teksten die ik schrijf zelf heb nagelezen. Door de tekst een keer te horen vallen woorden die je vergeten bent te typen direct op én je hoort het precies wanneer jouw zinnen niet lekker lopen.

✅ Heb jij herkenbare woorden gebruikt of teveel vanuit jezelf geschreven?

Als jouw klant je tekst zou lezen, snapt deze dan alles wat er staat? Of gebruik je woorden die voor jou heel logisch zijn, maar die wellicht vraagtekens oproepen bij de lezer? Dat wil je echt voorkomen. Dit geldt voor iedere webtekst die je schrijft: laat geen ruimte voor eigen interpretatie. Maak alles glashelder. Voorbeeld: ik betrap mezelf vaak op het gebruik van de afkorting ‘SEO’. Een aantal mensen zullen direct weten wat dat betekent, maar een groot deel van mijn klanten heeft geen idee. Hier moet ik dus rekening mee houden. Het is mijn vak, maar daardoor niet per se logisch voor mijn klanten. Als ik het heb over zoekmachine-optimalisatie, dan wordt het meteen een stuk duidelijker: je weet dan misschien nog niet inhoudelijk wat het inhoudt, maar je snapt wel waar het over gaat.

? Heel veel succes met je webteksten!

Hulp nodig bij je webteksten of blogs?

Bekijk mijn workshops en ga d’r voor! Dan zijn jouw teksten binnenkort écht klaar!

Dit vind je misschien ook interessant:

×

Hoe kan ik je helpen? 

× Snel contact?