Meteen naar de inhoud
 

Je wordt er dagelijks meerdere keren mee geconfronteerd als je op je social media zit te scrollen. Blogs. Blogs van andere ondernemers. Wellicht vraag je je af wat die blogs hen opleveren en of het schrijven ervan ook nuttig is voor jou. Mijn antwoord op die vraag is ‘Ja’. Bloggen is zeker nuttig voor je. Vandaag deel ik drie redenen met je om te gaan bloggen.

Bloggen zorgt voor een connectie met de juiste klanten

Door het publiceren van blogs krijgen nieuwe en potentiële klanten een goed beeld van jou. Blogs kunnen over uiteenlopende onderwerpen gaan. Denk hierbij aan persoonlijke aangelegenheden, maar ook opleidingen, ontwikkelingen binnen je praktijk en nieuwswaardigheden. Maar je kunt ook waarde delen met je klanten in je blogs. Met ‘waarde delen’ bedoel ik dat je mensen helpt zonder daar iets voor terug te krijgen. Dus het geven van tips, handvatten, stappenplannen, etc.

De combinatie tussen ‘over jou’ en het delen van waarde heeft de grootste impact. Je zorgt er namelijk voor dat mensen jou en jouw praktijk goed leren kennen en mensen gaan je waarderen omdat je van waarde bent. Je helpt hen, helemaal gratis. Hierdoor blijf je ‘hangen’ in het geheugen van de lezer. Op het moment dat iemand jouw dienst nodig heeft, dan ben jij de eerste die bij hen omhoog komt in gedachten.

Blogs geven je meerdere keren input voor je social media

Een blog bestaat (als het goed is 😉 uit meerdere alinea’s. Je kunt een aantal van deze (inhoudelijke) alinea’s vaak als losse stukjes gebruiken voor je social media. Als je slim omgaat met je blogs, dan kun je uit één blog wel drie of vier social media posts halen. Schrijf je dus één keer per week een blog, dan ben je daarmee makkelijk drie of vier keer zichtbaar. Doordat je blogs schrijft, hoef je niet steeds na te denken over de onderwerpen van je posts. Je kunt gewoon de onderwerpen van je blogs aanhouden.

Blogs maken je website beter vindbaar in de zoekmachines

Door blogs te schrijven maak je jouw website beter vindbaar in de zoekmachines. Wanneer je schrijft over onderwerpen die jouw klanten bezighouden en over onderwerpen waarnaar zij mogelijk zoeken, maak je de kans groter om door nieuwe klanten gevonden te worden. Ga je bloggen om beter vindbaar te worden in de zoekmachines, dan is het belangrijk om je af te vragen:

  • ? welke woorden gebruiken mijn klanten? Deze woorden moet je ook in je blog verwerken. Bepaal ook één zoekterm waar je jouw blog op focust.
  • ? zijn er aanverwante onderwerpen die tijdens het schrijven ‘omhoog’ komen? Bewaar deze dan voor een ander blog. Als je blogt voor een betere vindbaarheid dan mag je blog echt maar over één onderwerp gaan.
  • ? schrijf regelmatig een blog. Niet alleen bezoekers vinden het fijn als je site is bijgewerkt, ook zoekmachines waarderen het als er regelmatig nieuwe content gepubliceerd wordt.
  • ? geef je blog een duidelijke titel die verband houdt met het zoekwoord. Gebruik deze zoekterm een paar keer in je tekst. Maak je zoekterm ook twee keer dik- en schuingedrukt.
  • ? zorg voor goede tussenkoppen zodat zoekmachines én je bezoekers je tekst kunnen ‘scannen’. Zo is snel duidelijk waar je pagina over gaat.

? Meer over beter vindbaar worden in de zoekmachines. 

Wil je leren om professionele blogs te schrijven?

Ben jij overtuigd van het nut van bloggen en wil je professionele blogs gaan schrijven? Volg dan mijn 6-delige video-workshop ‘Beginnen met bloggen’. In 6 weken tijd leer je wat je kunt schrijven, hoe je blogs het beste kunt opbouwen, hoe je een goede strategie bedenkt en hoe je jouw blogs optimaliseert voor zoekmachines. Je leert diverse manieren van bloggen door het schrijven van 6 oefenblogs. Ik coach je persoonlijk tijdens deze workshop! Lees meer over de workshop ‘Beginnen met bloggen’.

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?