Meteen naar de inhoud

5 gouden regels die je moet kennen als je webteksten gaat schrijven voor je eigen praktijk

Zelf je webteksten schrijven Check deze gouden regels

5 gouden regels die je moet kennen als je webteksten gaat schrijven voor je eigen praktijk

Bezoekers vertellen over wie jij bent en wat je doet, dat is natuurlijk wat je wilt. Maar wie staart er niet met enige regelmaat naar een leeg Word-document of een lege WordPress-pagina? Want waar begin je, en gaat het je wel helpen om zichtbaar en vindbaar te zijn voor klanten? Wanneer je teksten wilt gaan schrijven voor je website moet je met veel dingen rekening houden. Hanteer je deze 5 regels, dan geef je jezelf een voorsprong!

Regel 1 | Schrijf voor de doelgroep en niet voor de zoekmachines

In een wereld die door zoekmachines gedomineerd wordt, ligt de valkuil om enkel voor de zoekmachines te schrijven. Zoekmachines helpen je beter gevonden te worden door je doelgroep, maar dat is geen doel op zich. Het is een middel om jouw boodschap aan het juiste publiek te kunnen overbrengen. Schrijf voor je doelgroep: om te informeren, te inspireren, te verleiden of aan te zetten tot actie. Een goede tekst boeit de lezer en zet de lezer centraal!

Regel 2 | De eerste alinea bevat alle informatie

Beginnen met de kern en naar mate de tekst vordert dieper in gaan op de details en de achtergrond. Oprolbaar schrijven noemen ze het in de journalistiek en dat werkt ook heel goed online. Online teksten worden vaak ‘gescand’ en dus minder zorgvuldig gelezen. Door alles prijs te geven in de eerste alinea is de kans groter dat de bezoeker verder leest.

Regel 3 | Voeg ‘Call to Actions’ (CTA’s) toe

Om het toegankelijk en makkelijk te maken voor je lezers om ook daadwerkelijk actie te ondernemen is het belangrijk om enkele ‘CTA’s’ toe te voegen. Meer weten over het schrijven van krachtige teksten en wil je direct aan de slag? Download mijn stappenplan!!

Regel 4 | Een goede opbouw is cruciaal

Een goede opbouw van je tekst is cruciaal én simpel. Een tekst begint met een titel waarin je vertelt waar de tekst over gaat. In de inleiding ga je daar dieper op in, maar probeer je vooral de lezer het verhaal in te trekken. De daaropvolgende alinea’s verwoorden de kern met als laatste de conclusie waarin je een korte samenvatting geeft van de tekst. Tussenkopjes in de tekst zorgen voor een betere leesbaarheid en helpt de online vindbaarheid van je tekst te vergroten.

Regel 5 | Pas SEO toe voor het verbeteren van je online vindbaarheid

SEO helpt je teksten online beter vindbaar te maken. Door bepaalde zoekwoorden strategisch in de tekst te verwerken, zonder de leesbaarheid te ondermijnen, begrijpen zoekmachines teksten beter. Hoe beter zoekmachines jouw teksten begrijpen, hoe hoger je positie in de zoekresultaten zal zijn en hoe beter je tekst online gevonden zal worden.

Zelf webteksten schrijven? 

Ben je coach of therapeut en wil je zelf aan de slag met de webteksten voor je eigen praktijk? Download dan direct mijn stappenplan en maak een goede start!

Deel dit blog! 💛

Facebook
Email
WhatsApp

Pijl 4-cutout
KrachtigeTeksten.nl - ebook - front

Let's keep in touch!