Meteen naar de inhoud
 

Wanneer je een bedrijf of praktijk gestart bent, dan zul je in de eerste periode vooral klanten ontvangen die uit jouw eigen netwerk komen. Of misschien heb je al een groot bereik op social media, en focus je volledig op het maken van posts en story’s. Maar wat natuurlijk fijner zou zijn, is dat mensen jouw bedrijf via de zoekmachines kunnen vinden. Mensen die via de zoekmachines op je website komen, kosten je immers geen moeite en geen marketingkosten! In dit blog geef ik je drie tips om te zorgen dat jouw bedrijf beter vindbaar wordt in de zoekmachines.

Kies een heel specifieke zoekterm of zoekwoord

Mensen zoeken meestal niet op de oplossing die zij nodig hebben, maar op hun klacht of wens. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld: iemand met een weinig energie zal niet zoeken op: hormooncoach of energetisch coach, maar op ‘weinig energie wat kan ik doen?’, of ‘weinig energie ligt dat aan je eetpatroon?’. Denk bij het bepalen van je zoektermen dus vanuit je klant.

Focus op één zoekterm per pagina om beter vindbaar te worden in de zoekmachines

Wanneer je het belangrijk vindt om gevonden te worden op bepaalde klachten, zorg dan dat je een pagina schrijft over alléén dat onderwerp. Hoe specifieker je jouw pagina maakt en hoe specifieker de woorden die je gebruikt, hoe beter zoekmachines jouw website kunnen matchen met de zoektermen die jouw potentiële klanten intypen. Op die manier trek je niet alleen meer mensen naar je website, je trekt ook nog eens de juiste mensen aan.

Gebruik je zoekwoord regelmatig, maar niet té vaak

Het is natuurlijk belangrijk dat zoekmachines snappen waar je pagina over gaat. Maar wat je nooit mag vergeten, is dat jouw lezers de tekst ook op een fijne manier moeten kunnen lezen. Wanneer je de tekst volpropt met je zoekwoord dan krijg je een averechts effect. In de eerste plaats komt het raar over voor je lezers, die meteen een stuk minder geneigd zijn om jouw pagina écht te lezen. Daarnaast straffen zoekmachines het overmatig gebruik van zoekwoorden ook af. Je scoort dan dus minder, in plaats van beter. Mijn advies is om bij een tekst van zo’n 400 woorden, ongeveer 7 keer je zoekwoord (of zoekterm) te gebruiken. Dit moet steeds precies dezelfde term zijn.

Beter vindbaar worden in de zoekmachines, zó gebruik je jouw zoekwoorden:

  • ✓Je gebruikt deze term sowieso in je titel;
  • ✓Daarna in je introductie-alinea, bij voorkeur aan het begin van de zin;
  • ✓Vervolgens in de eerste gewone alinea;
  • ✓Dan twee keer in een tussenkop;
  • ✓En nog vier keer in de gewone tekst: twee van deze maak je dik- en schuingedrukt. De andere twee keer laat je jouw zoekterm ‘gewoon’.

Veel succes! ?

Wil je meer lezen over het optimaliseren van je webteksten voor een betere vindbaarheid in zoekmachines? Lees dan dit blog over ‘hoe krijg je een hoge positie in de zoekmachines’.

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?