Meteen naar de inhoud
 

Ruim 80% van mijn klanten wordt klant door een van mijn blogs. Ik heb er over de jaren best wat geschreven, en dat werpt z’n vruchten af: 80% is niet niets! Graag deel ik met je hoe ik dat gedaan heb en hoe ik dat precies heb aangepakt. Mij heeft het in elk geval enorm geholpen, want er melden zich wekelijks mensen bij mij voor hulp bij hun webteksten, blogs en marketingteksten, zónder dat ik daar ook maar iets voor hoef te doen. 

Wat heb ik gedaan om op die 80% te komen?

Ik blog over onderwerpen die te maken hebben met het schrijven van webteksten, blogs en content, maar ook specifiek over de uitdagingen waar je als ondernemer mee te maken krijgt. Zoals het kiezen van onderwerpen, te veel willen vertellen, niet op de juiste woorden kunnen komen, etc. Ik schrijf bijvoorbeeld blogs over hoe je een sterke offerte op kunt stellen, de do’s en don’t’s en wat je moet doen om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines. Bij het bepalen van mijn onderwerpen vraag ik mezelf altijd twee dingen af:

? Waar kan ik iemand mee helpen?

? Wat zou iemand in de zoekmachine intypen waarna deze persoon mijn website bovenaan moet zien staan?

Zoekmachine-optimalisatie voor blogs

Omdat ik me als tekstschrijver helemaal gespecialiseerd heb in het schrijven voor zoekmachines, heb ik alles wat ik daarover weet natuurlijk toegepast op mijn eigen teksten.

Ik heb geen doelgroep gekozen (whaaaaat!?)

Toen ik begon als ‘Tekstbureau KrachtigeTeksten.nl’ wilde ik zoveel mogelijk verschillende bedrijven helpen en dat wil ik nog steeds. Echter, ik ben er wel achter dat sommige onderwerpen, bedrijven en ondernemers mij meer aanspreken dan anderen. Daarom heb ik in 2020 de keuze gemaakt om uitsluitend nog voor dienstverlenende ondernemers te schrijven en ook alleen deze ondernemers te helpen met content coaching. Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik het schrijven over producten minder leuk vind. Een hele simpele reden maar een mega belangrijk punt voor mij als ik op mijn voorwaarden wil ondernemen (en dat wil ik ;-).

Pas toen ik eenmaal had uitgevonden wat ik leuk vond en wat ik minder leuk vond heb ik dus een keuze gemaakt voor een specifieke doelgroep. En heel eerlijk, deze doelgroep is natuurlijk ook niet eens heel specifiek. Want onder ‘ondernemers met een dienstverlenend bedrijf of een praktijk’ kan van alles vallen. Ik kies hiervoor heel bewust omdat ik ontzettend blij word van de diversiteit aan onderwerpen en ondernemers die ik tegenkom in mijn werk.

Mensen aanspreken op hun probleem

Ik schrijf vooral over de strubbelingen en uitdagingen die ondernemers ervaren als het gaat om hun teksten. Door hierover te schrijven voelen ondernemers in mijn doelgroep zich aangesproken. Het maakt dan in feite niet meer uit wie je bent en wat je doet. Iemand denkt dan “sh*t, ja hier heb ik last van”.

Hulp bieden

Doordat ik veel blogs heb geschreven waarin ik tips en informatie deel heb ik twee enorme voordelen:

? Ik hoef nooit meer na te denken over ‘wat ik op social media moet delen’. Ik heb zoveel content dat ik kan hergebruiken en ‘recyclen’ dat ik door kan bouwen op mijn eigen basis. Ik maak bijna dagelijks nieuwe content, maar als ik een keer geen tijd heb dan put ik uit mijn eigen bron van content: mijn blog.

? Door de verschillende onderwerpen waar ik over geschreven heb ben ik op die onderwerpen goed vindbaar geworden in de zoekmachines. Hierdoor vinden potentiële nieuwe klanten mijn website makkelijker en nemen ze snel contact met me op.

Ik houd mijn blogs kort en bondig

Krachtige teksten heet niet zomaar KrachtigeTeksten.nl :). Natuurlijk vind ik het belangrijk om meteen tot de kern te komen. Daarom houd ik mijn eigen blogs ook kort en bondig. Ik pas mijn eigen regels toe om ervoor te zorgen dat mijn blogs ook echt leiden tot mensen die contact met me opnemen. Een paar van die regels zijn:

  • ?Nooit verwijzen naar andere stukjes binnen hetzelfde blog. Als je iets anders moet uitleggen ben je niet duidelijk.
  • ?Je blog moet ook zonder te lezen helemaal begrepen worden: de boodschap moet duidelijk te herleiden zijn uit de titel en de tussenkoppen.
  • ?Kop, staart, whatever. Mensen doen zaken met mensen en mensen luisteren ook liever naar mensen dan naar een uitgekauwd verhaal. Ik schrijf meestal zoals het in me opkomt. Mijn statistieken wijzen ook uit dat mijn klanten eerder ‘aan gaan’ op blogs á la Linda, dan op een schrijf-technisch 100% kloppend verhaal.

Op deze manier haal ik dus ruim 80% van mijn nieuwe klanten binnen door mijn blogs!

Wil jij dat ook? Laat me je dan helpen! Vanaf januari kun je weer instappen in mijn 30-Dagen Content Coaching programma!

[activecampaign form=3 css=1]

Dit vind je misschien ook interessant:

[activecampaign form=3 css=1]