Meteen naar de inhoud
Krachtigeteksten.nl

Een goede brochure maakt nog geen goede webtekst

Een goede brochure maakt nog geen goede webtekst

Heb je voor je bedrijf ook van die prachtige brochures, vol met teksten die hout snijden en een strak design? Met de nodige zorg samengesteld, informatief en veel aansprekende titels en prikkelende tussenkopjes. Er is ongetwijfeld veel werk gestoken in het schrijven van de teksten in je brochure, dus waarom zou je deze teksten eigenlijk niet gewoon 1 op 1 gebruiken voor de website? Een volstrekt logische gedachtegang, maar helaas ook een verkeerde. Er zit namelijk veel verschil in een brochuretekst en een webtekst. Welke verschillen dat zijn vertellen we je in dit blog.

Vluchtig versus grondig

De gemiddelde brochure wordt, mits deze de interesse van de ontvanger weet te wekken, van A tot Z gelezen. De ontvangende partij gaat er in veel gevallen eens goed voor zitten, en leest je brochure aandachtig én grondig. Dat is bij de teksten op je website wel anders. Vaak zal een bezoeker van je website daar terechtkomen na een bepaalde zoekopdracht bij een zoekmachine als Google. De potentiële klant wil bijvoorbeeld weten of je bedrijf hem een bepaald onderdeel kan leveren, of wil weten of je op dit moment telefonisch bereikbaar bent zodat hij zijn vraag via de telefoon kan stellen. Hij zoekt specifieke informatie en handelt daar ook naar. Teksten worden vluchtig gescand op zoek naar het stukje informatie waar de bezoeker naar zoekt. Wordt deze informatie niet snel genoeg gevonden? Bij de concurrent heeft de website-bezoeker wel succes.

Mooie tekst versus slimme tekst

Een brochuretekst ziet er in veel gevallen gelikt uit. Lekker lopende zinnen, die prettig lezen. Natuurlijk: voor je website is dat ook van belang. Er is echter één aspect wat nog belangrijker is bij het schrijven van webteksten. Search Engine Optimalisation. Daar waar teksten in een brochure alleen maar ‘mooi’ hoeven te zijn, daar doe je er verstandig aan om de teksten op je website zo in elkaar te steken dat zoekmachines ze daadwerkelijk weten te vinden. Dat noemt men Search Engine Optimalisation (kortweg SEO). Wanneer jouw webpagina’s bovenaan de zoekresultaten prijken, neemt het aantal hits significant toe. En die hits zorgen uiteindelijk voor meer omzet. Bij deze techniek wordt door de tekstschrijver rekening gehouden met de verschillende aspecten waarop zoekmachines websites ‘ranken’. Hoe beter je webteksten wat dat betreft in elkaar steken, hoe hoger je website opduikt bij de zoekresultaten.

Vrijblijvend versus call to action

Na het uitdelen of bezorgen van je brochure ligt de bal bij de klant. Wanneer de brochure pagina voor pagina wordt gelezen, komen je contactgegevens vanzelf ergens boven. Waarschijnlijk op de laatste pagina of achterzijde. De lezer van je brochure slaat de informatie op en kan op een later tijdstip altijd nog besluiten contact met je te zoeken. De gemiddelde bezoeker van je website heeft wat meer aansporing nodig. Daarom staan webteksten vol met zogeheten ‘call to actions’. Een button om met een simpele muisklik contact op te nemen bijvoorbeeld, of een knop waarmee eenvoudig een abonnement op je nieuwsbrief kan worden afgesloten zodat je in contact kunt blijven met de bezoeker. Op deze wijze nodig je mensen die je website bezoeken actief uit om meer informatie tot zich te nemen.

Van brochturetekst naar webtekst

Zijn je brochureteksten dan helemaal niet bruikbaar voor je website? Toch wel. Al moeten daar wel een aantal tekstuele aanpassingen aan te pas komen. Je brochuretekst kan echter een prima kapstok vormen om de webteksten aan op te hangen. Een professionele tekstschrijver kan je helpen om de informatie uit je brochures om te turnen in passende webteksten!

Deel dit blog! 💛

Facebook
Email
WhatsApp
Over Tekstbureau KrachtigeTeksten.nl

Mijn naam is Linda Noijens. Vanuit tekstbureau ‘KrachtigeTeksten.nl’ werk ik als SEO-copywriter en Contentmarketing Adviseur. Daarnaast geef ik workshops en trainingen aan ondernemers die het lastig vinden om hun missie en dienstverlening onder woorden te brengen. 

KrachtigeTeksten.nl is er voor ondernemers met een dienstverlenend bedrijf die meer klanten willen bereiken en daarom hun online zichtbaarheid en vindbaarheid willen vergroten. 

“Ik vertaal je verhaal naar krachtige webteksten en blogs. Geen bullsh** en wollige nonsens, maar een helder verhaal met een krachtige boodschap.”

Linda Noijens | KrachtigeTeksten.nl
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
“We hebben onze blog en productteksten laten herschrijven. Het was voor ons een uitdaging om moeilijke technische teksten begrijpelijk leesbaar te maken. Wij zijn zeer tevreden met de snelheid en de manier hoe Linda dit heeft aangepakt om de content duidelijk en krachtiger te maken. We zullen in de toekomst zeker nog gebruik willen maken van de diensten van KrachtigeTeksten.nl.”
Raymond Hartemink
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
“Fijne samenwerking, duidelijke communicatie en snelle levering van goede teksten!”
Haarshop Marketing
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Heel blij met teksten die Linda voor onze nieuwe website heeft geschreven. De schrijfstijl past echt bij ons bedrijf! Communicatie verliep plezierig en vlot. Aanrader!
Peter Snijders, Pitch & Putt
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Linda super mooi mijn Website teksten geschreven ik ben blij dat dat ook zo snel kon. Super bedankt.
Richard Gijsen, Float Center Veenendaal
Previous
Next