Meteen naar de inhoud
 

Een tekst schrijven in stappen

Kun jij uren naar je beeldscherm staren en dan nóg geen tekst hebben? Het komt gewoon niet uit je vingers. Je weet niet waar je moet beginnen en je vergeet acuut wat je wilde vertellen ?. Je bent zeker niet de enige ondernemer die kampt met een structureel writers block. Ik heb drie tips voor je om te zorgen dat je toch tot een goed verhaal komt:

Begin met de grote lijnen

1. Begin met het verhaal, de grote lijnen. Wat wil je vertellen? Op het moment dat je tijdens het schrijven denkt ‘dit is het niet’ blijf je gewoon doortypen⚡️. Je geeft op deze momenten een extra ‘enter’ om ruimte te creëren.

Creëer inhoud, let niet op de woorden en de vorm. Spelling en grammatica doen er niet toe!

2. Wanneer je door blijft typen zul je merken dat je vanzelf woorden te binnen schieten. Blijven typen, ook al is het nonsens wat er staat, het helpt echt en houdt je brein op gang! De boodschap die je wilt vertellen volgt vanzelf, al is deze misschien in eerste instantie nog verborgen in een wirwar van tekst. Blijf typen!!

Stel orde op zaken. Zet alles in de juiste volgorde

3. Beantwoord voor jezelf de vraag: ‘wat is in één zin de boodschap die ik wil verkondigen met deze tekst? Vervolgens maak je de structuur van de tekst: begin eens met vier of vijf alinea’s met een tussenkop. Je verwerkt deze ene zin (jouw boodschap) in de vijf koppen. Je kopieert en plakt stukken tekst die je net hebt geschreven op de juiste plekken. I know: het ziet er nog steeds niet uit. Komt goed!
Houd in je achterhoofd dat deze vijf koppen precies vertellen wat je (potentiële) klanten willen weten.

—– Je hebt nu de structuur én de inhoud bepaald! ?

Dan kun je de tekst nu gaan verfijnen.
Extra tip: sla altijd een kopie (backup) op, zodat je terug kunt naar jouw basis als je er even niet meer uitkomt!

[activecampaign form=3 css=1]

Dit vind je misschien ook interessant:

[activecampaign form=3 css=1]