Meteen naar de inhoud

Er is geen betere marketing dan een tevreden klant | Klanttevredenheid

Er is geen betere marketing dan een tevreden klant | Klanttevredenheid

Ze vormen de fundering onder elk succesvol bedrijf: tevreden klanten. Juist daarom is het belangrijk om te weten óf uw klanten blij en tevreden zijn en waaróm dat zo is. Weet u hoe de vlag er bij uw klanten bij hangt? 

Peil regelmatig de klanttevredenheid

Het krijgen van een negatieve review is helaas een stuk eenvoudiger dan het ontvangen van een positieve beoordeling. Mede dankzij de populariteit en laagdrempeligheid van social media is het voor een klant tegenwoordig erg eenvoudig om een negatieve ervaring met een groot publiek te delen. Daar waar u liever zou zien dat ze een klacht met u delen in plaats van met de buitenwereld, gebeurt vaak het tegenovergestelde. Dit kan de nodige impact hebben voor een bedrijf, vooral wanneer zo’n bericht op social media de nodige aandacht krijgt.

Reden genoeg om een stapje extra te zetten op het gebied van het waarborgen van de klanttevredenheid. Een ontevreden klant gaat namelijk al gauw kijken bij één van uw concurrenten. En dat niet alleen, hij zal zijn naasten aanraden hetzelfde te doen. Een tevreden klant is een belangrijk goed.

Juist daarom is het van belang om regelmatig te peilen hoe het staat met de klanttevredenheid. Door informatie in te winnen kan er op een snelle en juiste manier geschakeld worden wanneer dat nodig blijkt te zijn.

Klanttevredenheid is geen vanzelfsprekendheid

Klanten behouden is veel lastiger dan klanten werven. Het loont echter de moeite om er samen met uw collega’s naar te streven dat er goed gescoord wordt op dit onderdeel. Met onderstaande feitjes hopen we u er bewust van te maken dat klanttevredenheid geen vanzelfsprekendheid is en dat een negatieve ervaring verstrekkende gevolgen kan hebben.

Feit 1: Bijna de helft van alle klanten (48%) vertelt zijn negatieve ervaring tegen minimaal tien anderen.

Feit 2: Eén negatieve onopgeloste ervaring staat gelijk aan liefst twaalf positieve ervaringen.

Feit 3: Het binnenhalen van een nieuwe klant is vijf maal duurder dan het behouden van een bestaande.

Feit 4: Bijna 90 procent van alle klanten met een negatieve ervaring kiest uiteindelijk voor één van uw concurrenten.

Feit 5: Behandel een klant altijd goed en neem zijn klachten serieus. Liefst 68% zoekt zijn heil ergens anders omdat hij ontevreden is over de manier waarop hij is behandeld.

Feit 6: Wanneer een klant belt wil hij niet in de wacht worden gezet. Zorg dat u of één van uw medewerkers altijd een luisterend oor kan bieden.

Feit 7: Berichten op social media over klantenservice zijn vier van de vijf keer kritisch van aard. Vaak omdat antwoorden te lang uitblijven naar de zin van de klant. Zorg er daarom voor dat u een uitgebreide FAQ hebt waar het gros van de antwoorden kan worden gevonden.

Klanttevredenheid is de beste marketing

Tevreden klanten, die een mooi en enthousiast verhaal vertellen over uw bedrijf zijn uiteindelijk de beste en meest effectieve vorm van marketing die er bestaat. Laat ons u helpen om uw klanttevredenheid in te zetten voor marketing!

Deel dit blog! 💛

Facebook
Email
WhatsApp

Pijl 4-cutout
KrachtigeTeksten.nl - ebook - front

Let's keep in touch!