Meteen naar de inhoud
 

Ben je therapeut of coach en heb jij een eigen praktijk? Of ga jij een eigen praktijk beginnen? Dan ben je gebaat bij online zichtbaarheid. De tijd dat mensen een oplossing voor hun probleem zochten in het telefoonboek is geweest. Maar hoe steek je nou je kop boven het maaiveld uit in de zoekmachines die doordrenkt zijn van therapeuten en coaches die ook oplossingen bieden voor jouw klanten? Een goede manier om online zichtbaarheid te creëren is door te bloggen.

Waarom zou je überhaupt bloggen?

Het allermooiste van bloggen is dat er geen regels zijn, je kunt precies doen wat bij jou past. Wil je schrijven over jouw persoonlijke leven? Over je weg als ondernemer? Over de inhoud? Of over een combinatie hiervan? Het is jóuw business, jouw blog. Wat ook mooi is aan een blog, is dat wanneer je deze uit je hart schrijft, je daarmee de juiste mensen aan zal trekken. Tegelijkertijd stoot je mensen af, zij passen niet bij jouw praktijk. Dat is prima!

Maar hoe vaak moet je nou bloggen voor meer online zichtbaarheid?

Zeker wanneer je begint met je praktijk en met jouw website, zul je geen hele kuddes website bezoekers hoeven verwachten op je site. Dat heeft tijd nodig. Mijn advies is dus om niet te gaan zitten wachten tot jouw blogs in de zoekmachines verschijnen, maar ze actief te gebruiken op social media. De inhoud van je blogs hoeft niet beperkt te blijven tot je website. Je kunt dezelfde teksten, zij het in een iets aangepaste vorm, prima gebruiken op je Instagram- of Facebookaccount.

Als je structureel post, bereik je meer mensen

De vraag is eigenlijk niet: hoe vaak publiceer je een blog? De vraag is: wat dóe je met je blog? Post je een ‘kaal’ linkje op je Facebook profiel? Of publiceer je ‘m ook op Instagram en kies je voor een aansprekende foto? Je kunt van je blog echt iets leuks maken, wat je meerdere keren kunt hergebruiken. Je kunt ‘m ook een paar keer een klein beetje herschrijven, een andere afbeelding erbij plaatsen en opnieuw posten! Je kunt ‘m zelfs opnemen als video. Kortom: het gaat er niet om hoe vaak je blogt, het gaat erom wat je vervolgens met je blogs doet.

Mijn advies is om eens per week een blog te publiceren, en die vervolgens gedurende 4 weken te ‘recyclen’ (eens per week). Op die manier bouw je een systeem op waarbij je uiteindelijk dagelijks content produceert (en dus jouw DOELGROEP BLIJ EN BETROKKEN HOUDT!) op een eenvoudige, structurele en overzichtelijke manier.

“Ik heb weleens gehoord: ‘Bloggen voor SEO'”

Ja, klopt. Het schrijven van blogs helpt je om zichtbaar te worden in zoekmachines. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine-optimalisatie). Hiervoor gelden echter wel een paar regels, om er simpelweg voor te zorgen dat je überhaupt een kans maakt. Wanneer je hier serieus mee aan de slag gaat, dan is het belangrijk dat je jezelf wat tijd gunt. Zoekmachines hebben immers de tijd nodig om informatie over jouw website te beoordelen en ‘in verband te brengen’ met zoekvragen die worden ingevuld. Dit is niet in een week gepiept. Wil je aan de slag met schrijven voor zoekmachines? Bekijk dan deze 10 tips voor een hoge positie in de zoekmachines!

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?