Ga naar de inhoud

Inclusief schrijven, zó doe je dat!

Van kern naar connectie.

Inclusief schrijven houdt in dat je bij het schrijven geen mensen uitsluit. Oftewel: iedereen moet zich welkom voelen om jouw tekst te lezen. Bij inclusief schrijven maak je geen onderscheid tussen mensen op basis van hun afkomst, leeftijd, sekse, politieke voorkeuren en seksuele voorkeuren.

Laat elke lezer zich aangesproken voelen

Inclusief schrijven betekent dat je schrijft op een manier waardoor iedereen zich aangesproken kan voelen. Je gebruikt daarbij dus geen ‘heeft hij dat gedaan’, maar ‘heeft men dat gedaan’ of ‘heeft de persoon dat gedaan’…. Je zou er voor de grap eens op moeten letten: heel veel teksten en zelfs hele websites zijn in de ‘hij-vorm’ geschreven.

Wat betekent inclusiviteit of ‘inclusie’ eigenlijk?

Inclusie betekent dat je uitgaat van de gelijkwaardigheid van de mens. Je sluit niemand buiten. In de praktijk betekent dit dat je vooral kijkt naar iemands kwaliteiten, ambities of ervaring. Stereotyperingen en onderscheid laten we compleet achter wege als we inclusief schrijven.

Een gelijke behandeling voor iedereen: inclusief schrijven raakt ook jouw imago

Een aantal grote multinationals hebben het al jaren op de agenda staan: diversiteit en inclusie. Ze hebben vaak zelfs medewerkers in dienst die speciaal zijn aangenomen om erop toe te zien dat iedereen volgens de inclusieve normen en waarden van het bedrijf werkt. Ook steeds meer bedrijven in het MKB zien hoe zij dit binnen hun organisatie mogen gaan veranderen. In de eerste plaats zodat iedereen zich welkom voelt, maar ook omdat er een commercieel belang is bij inclusief schrijven.

  • Inclusiviteit staat anno nu hoog op de agenda van grote en invloedrijke bedrijven. Je wilt als bedrijf – ook in het MKB – natuurlijk niet achterblijven en het goede voorbeeld geven.
  • Door inclusief schrijven zorg je dat je interessant en geliefd blijft bij jouw doelgroepen. Bovendien is het een kans om nieuwe doelgroepen aan te spreken.
  • Door inclusief te schrijven geef je het imago van je business een boost. Want, een inclusief bedrijf heeft immers een grote(re) gunfactor.

Hoe ga je te werk bij het schrijven van inclusieve teksten?

Wanneer je inclusieve teksten wilt maken is het van belang dat je herkenbare dingen opnoemt die jouw doelgroep onmiddellijk zal herkennen. Dit staat dus helemaal los van sekse, voorkeuren, afkomst, etc. Spreek vooral over de behoeften of oplossingen die mensen mogelijk zoeken, over klachten die ze ondervinden of over wensen die ze hebben voor de toekomst.

Verban ouderwetse stereotypen uit je tekst. Niet alle werkende moeders werken parttime, niet alle CEO’s zijn mannen (al zijn dat er in mijn ogen nog wel veel te veel), niet alle programmeurs zijn jongens en ze slapen ook niet allemaal onder hun bureau op een pizzadoos.

Vervang genderspecifieke termen: ‘Goedemiddag dames en heren’ wordt: ‘goedemiddag deelnemers’, (of ‘aanwezigen’, of ‘allemaal’. En geef op je website formulieren niet de optie: ‘Geslacht’, maar vraag ‘hoe wil je worden aangeschreven?’.

Laat je tekst door iemand anders controleren

Zijn jouw webteksten echt inclusief? Een extra paar kritische ogen kunnen soms ingesleten gewoontes voor je inzichtelijk maken. Zo pak jij het voortouw in inclusiviteit en geef jij het goede voorbeeld.

Wees realistisch: soms moet je exclusief schrijven

Het is natuurlijk wel belangrijk om te schrijven voor je doelgroep. Als jouw doelgroep bestaat uit jonge moeders die last hebben van hormoonschommelingen door een recentelijke bevalling (ik noem maar iets), dan mag je uiteraard exclusief voor deze doelgroep schrijven. Anderen hoeven zich ook niet aangesproken te voelen door jouw teksten. Tegelijkertijd is het ook niet zo dat je hen uitsluit: zij ervaren immers het probleem niet en zullen niet de behoefte voelen om jouw dienst af te nemen. Maar, blijf wel scherp:

Richt je je op jonge moeders? Of op ouders?

Uiteraard is ‘ouders’ ook van toepassing op het voorbeeld van de moeders die last hebben van hormoonschommelingen, máár: ‘net bevallen moeders die hun hormonen weer snel in orde willen krijgen’ is een veel krachtigere doelgroep omschrijving dan ‘ouders die net bevallen zijn en hun hormonen snel op orde willen krijgen’. Houd je doelgroep en je diensten in gedachten om zeker te weten dat je inclusieve teksten schrijft. 

Hulp nodig bij inclusief schrijven?

Wil jij inclusieve webteksten waardoor nieuwe klanten en medewerkers zich welkom voelen bij jouw bedrijf? En kun je wel wat hulp gebruiken bij het controleren of herschrijven van je webteksten en vacatureteksten, zodat jouw teksten écht inclusief zijn? Neem dan contact op met Tekstbureau KrachtigeTeksten.nl!

Waarom KrachtigeTeksten.nl?

Wij geloven dat je pas echt impact maakt als je werkt vanuit de kern: je missie. Jouw ‘why’. En laat die nou voor veel ondernemers niet makkelijk in woorden te vatten zijn.

De kracht van KrachtigeTeksten.nl zit in scherp luisteren, de juiste vragen stellen en structuur geven aan wat je vertelt. Zo zorgen we dat je boodschap 100% klopt én zodat je klant voelt: dit is voor mij.

Dát is waar KrachtigeTeksten.nl voor staat: snel tot de kern komen, jouw verhaal vangen in heldere woorden en je helpen om ‘van buiten naar binnen’ te denken en te communiceren. Want dán raak je de juiste mensen.

Jens de Bie
Ik wist wel ongeveer wat ik wilde zeggen, maar het kwam niet goed uit de verf. De juiste vragen zorgden voor focus en richting.
Heidi de Jong
Ik gebruik al een tijdje AI voor het maken van teksten, maar de stijl was niet helemaal passend. Dankzij KrachtigeTeksten.nl is dat nu netjes op orde en overal strak getrokken.
Kees Adelaar
De persoonlijke begeleiding via Zoom gaf me precies het zetje dat ik nodig had. Ik kreeg heldere feedback, concrete stappen én het vertrouwen om mijn verhaal echt op papier te zetten.

Neem contact op!