Meteen naar de inhoud
 

Leuk zo’n website. Maar je gaat er alleen klanten mee aantrekken wanneer zowel het design van je website als je webteksten jouw doelgroep aanspreken. En dat is natuurlijk meteen een lastige, want hoe weet je nou dat je klanten aanspreekt? Wanneer heb je een ‘goede’ homepage? In dit blog vertel ik je over mijn visie op het overschatte fenomeen ‘homepage’. Overschat? Absoluut.

Je homepage is zelden de ingang naar jouw winkel

Pas als mensen van je gehoord hebben, dus ‘jou kennen’, zullen ze jouw url (bijv. www.krachtigeteksten.nl) intypen in de adresbalk van hun internetbrowser. Wanneer je net met jouw praktijk of bedrijf start is de kans groot dat er veel mensen uit je omgeving op je website komen. Jij vertelt mensen in je omgeving tenslotte dat je voor jezelf begint en bent misschien flink aan het promoten onder je Facebook-vrienden. En dat is top! Want dat is de eerste stap naar meer bekendheid, en je eerste klanten.

Je vijver raakt leeg

Echter, na een tijdje zullen de mensen in jouw omgeving die jou nog niet kennen ‘op raken’. Iedereen heeft van je gehoord en wellicht zijn een aantal mensen uit je netwerk ook klant geworden. Dat is natuurlijk mooi, alleen jouw ‘vrienden en kennissen vijver is dus leeg’. Wat betekent dat je nieuwe mensen wilt gaan aantrekken.

Mensen buiten je netwerk kennen je nog niet en zullen je daarom nooit spontaan bezoeken

Terug naar je homepage: deze nieuwe mensen kennen jou niet. Ze kennen je bedrijf niet, ze kennen jou persoonlijk niet, dus ze gaan jouw website-adres nooit in de adresbalk van hun browser intypen. Je moet er dus voor zorgen dat die mensen op een andere manier met je in aanraking komen. Hoe dan!?

Focus op je homepage op je bedrijfsnaam en niet op ‘wat jouw klant nodig heeft’

Jouw homepage is jouw visitekaartje. Mensen die ‘van jou hebben gehoord’ of mensen die je kennen, die zullen hoogstwaarschijnlijk jouw url (webadres) intypen. Omdat jij nieuwe klanten wilt bereiken die je nog níet kennen is het dus van belang dat je op inhoud vindbaar wordt voor deze nieuwe mensen. Dus op hun ‘vraag’. Waar hebben zij behoefte aan? Wat is hun pijn of wens? Wat willen ze oplossen? Door over deze onderwerpen pagina’s te maken zorg jij dat jouw website vindbaar wordt als mensen zoeken naar bepaalde oplossingen voor hun problemen.

Als SEO-copywriter is het dus mijn advies om jouw homepage te (SEO) te optimaliseren op jouw bedrijfsnaam. Speciaal voor mensen die weleens van je gehoord hebben, of voor mensen die via een achterdeur zijn binnengekomen en die nader kennis met je willen maken. Je wilt dat jouw naam blijft hangen.

1 voordeur, 100 achterdeuren

Als mensen je op die manier vinden in de zoekmachines, dan komen zij dus via ‘de achterdeur’ binnen; namelijk via de pagina die over het betreffende onderwerp gaat. Pagina’s die vaak als ‘achterdeur’ worden gebruikt zijn blogs en zogenaamde (SEO-)landingspagina’s. Wanneer mensen jouw landingspagina bekijken en de inhoud spreekt hen aan, dán zullen ze ongetwijfeld ook op je homepage kijken. Alhoewel veel mensen de ‘Over mij’ pagina juist lezen als ze op het punt staan een koopbesluit te nemen. Daarover meer in een ander blog :).

Waarvoor blijft je homepage dan nog wel belangrijk?

Jouw homepage moet een aantrekkelijke en duidelijke weergave bieden van wat jij doet voor mensen ‘die weleens van je gehoord hebben’ en op zoek zijn naar bevestiging of ‘dit misschien iets voor hen is’. Daarnaast blijft je homepage belangrijk voor mensen die via een ‘achterdeur’ binnenkwamen en mogelijk interesse hebben in jouw diensten. Zij klikken vaak even langs de homepage om een beter beeld te krijgen van je bedrijf. Het is dus belangrijk dat je hen op de homepage de voordelen laat zien om met jou te werken en hiermee direct eventuele belemmeringen wegneemt.

Wat zet je op je homepage?

Je homepage is een kennismaking met je bedrijf en met jou als persoon

Op je homepage moet glashelder worden gemaakt wie jij bent, wat je doet en voor wie. Jouw belofte moet doorklinken en de juiste mensen raken. Het is daarom belangrijk dat je concrete voorbeelden geeft. Wat los jij op en welk probleem verhelp jij dus? Daarnaast moet het op je homepage direct duidelijk zijn wat de voordelen zijn om met jou te werken. Verder is een onderdeel dat niet op je homepage mag ontbreken: wie ben jij? Niet zo uitgebreid als op je ‘Over mij’ pagina natuurlijk, maar het is belangrijk dat je jouw visitekaartje compleet maakt door jezelf te introduceren. Hierdoor bouwen mensen een (hopelijk) goed gevoel bij je op en blijf je bij hen in gedachten.

Op je homepage geef je dus eigenlijk een samenvatting van ‘alles’. Dit doe je bij voorkeur in heldere blokken en in een logische volgorde, waardoor je mensen meeneemt en een connectie opbouwt’. Door mensen een 360-graden beeld te geven van je bedrijf en van die jij bent kunnen ze snel aanvoelen of jij een partij bent waar zij zich goed bij voelen. Iets wat daarom ook niet op je homepage mag ontbreken zijn reviews of testimonials. Die zorgen ervoor dat je bezoekers snel vertrouwen in je opbouwen. Er is geen betere marketing dan andere klanten die vertellen wat jij voor hen hebt betekend!

Motiveer je bezoekers om in actie te komen

Of mensen nu via een achterdeur binnenkomen of direct op je homepage terechtkomen. Ze moeten natuurlijk zo snel mogelijk in de actiemodus komen. Zorg er daarom voor dat je homepage (maar uiteraard ook je landingspagina’s!) voldoende knoppen en links bevatten waarmee mensen in contact kunnen treden met jou. Ook is een ideale manier om mensen in actie te laten komen op je homepage, het plaatsen van een gratis download zoals een ebook of een stappenplan. Zo zorg je ervoor dat je nog meer vertrouwen opbouwt en dat je nog beter ’top of mind’ blijft bij jouw bezoekers. Bovendien helpt het aanbieden van een download je om e-mailadressen te verzamelen.

Hulp nodig bij het schrijven van je homepage?

Wil jij aan de slag met je homepage maar weet je niet goed wat je op je homepage moet zetten? Zou je wel wat hulp kunnen gebruiken bij het maken van je homepagina? Kijk eens bij mijn persoonlijke (1 op 1) workshop ‘Je homepage schrijven uit de grond van je hart’. Met de code ‘krachtigehomepage’ krijg je € 52,- korting!!

? Lees ook: wat zet je nou precies op je homepage? 

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?