Meteen naar de inhoud
 

Ben je coach of therapeut en heb je een eigen praktijk? Ben je vol goede moed begonnen maar valt het aantal klanten tegen? Wellicht had je de verwachting dat jouw website je meteen klanten op zou gaan leveren. Of dat ‘ie er in ieder geval voor zou zorgen dat er zich zo nu en dan iemand zou melden. Helaas is dit in veruit de meeste gevallen een illusie. Die nieuwe klanten komen niet zo gemakkelijk via je website binnen om twee redenen:

  1. jouw website moet eerst een goede positie in de zoekresultaten bemachtigen. Als jouw website niet getoond wordt in de zoekmachines kan simpelweg niemand je vinden.
  2. jouw webteksten moeten mensen verleiden om klant te worden. Áls mensen je praktijk vinden in de zoekmachines, of op een andere manier (bijvoorbeeld via social media), dan moeten potentiële klanten er natuurlijk wel super enthousiast van worden én in actie komen!

Wat je kunt doen om te zorgen dat er wel meer klanten via je website binnenkomen:

Webteksten schrijven voor jóuw doelgroep en niet voor de hele wereld

Dit geldt voor jouw gewone website teksten zoals je homepage en je dienstenpagina’s (salespagina’s), maar ook voor je blogs. Wanneer jij schrijft over onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep, dan maak je de kans vele malen groter om online gevonden te worden. Je kunt je dus afvragen: op welke zoektermen wil ik nou gevonden worden? Dáar kun je vervolgens over gaan schrijven. Verplaats je bij het bepalen van de zoektermen in de klant. Deze zoekt hoogstwaarschijnlijk niet op de naam van een therapie of behandeling, maar op zijn of haar ‘pijn’ of behoefte.

Vervolgens is het belangrijk om jouw blogs informerend en relevant te houden voor je lezers. Dat betekent dat je er geen salespagina van wilt maken. Blogs zijn de ultieme kans en gelegenheid om jouw doelgroep te laten zien dat jij een specialist bent in jouw vakgebied. Dat jij veel weet over dit onderwerp en dat men daardoor bij jou aan het juiste adres is. Wanneer mensen je eenmaal kennen en weten wat jij voor ze kan betekenen, dan zal de drempel om contact met je op te nemen wanneer ze ‘koopklaar’ zijn heel laag zijn. Bloggen dus!

 

Zorg voor zichtbaarheid op jóuw onderwerp en vakgebied

Wanneer je schrijft over de juiste onderwerpen, dan is het belangrijk dat je deze verwerkt in verschillende soorten teksten. Denk aan de eerdergenoemde blogs, maar ook op je social media én je online profielen. Een eenduidig beeld waarin jij jezelf goed profileert is erg belangrijk en bepaalt voor een groot deel hoe betrouwbaar je overkomt. Ook zorgt een sterk online profiel (en daarmee bedoel ik je social media beschrijvingen en bio, je vermelding op Google Mijn bedrijf, coachplatformen, vakplatformen, etc.) ervoor dat jouw neem sneller in verband wordt gebracht met jouw vak en vakgebied. Dit betekent dat jij jezelf hierin online sterker positioneert, wat zorgt voor een betere vindbaarheid.

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?