Meteen naar de inhoud
Krachtigeteksten.nl

Schrijftips voor webteksten en blogs voor je eigen praktijk

Schrijftips voor webteksten en blogs voor je eigen praktijk

Schrijftips voor webteksten en blogs voor je eigen praktijk

Zélf de webteksten voor je eigen praktijk schrijven? Dat is een heel goed idee, want zo weet je zeker dat je teksten écht van jou zijn en bij jouw stijl en praktijk passen. Door zelf je webteksten en blogs te schrijven zorg je ervoor dat je precies het juiste publiek aantrekt. Jouw doelgroep zal aanslaan op wat jij te zeggen hebt. Als je tenminste de juiste dingen weet te vertellen natuurlijk. In dit blog geef ik je 10 belangrijke schrijftips voor het schrijven van webteksten en blogs voor je eigen praktijk. Lees snel en ga aan de slag.

Tip 1. Verdeel je tekst in alinea’s

De kans dat mensen een grote lap tekst lezen is heel erg klein. Lezers willen graag een overzichtelijk geheel en het moet natuurlijk wel goed te doen zijn om de tekst tot zich te nemen. Als alle zinnen dicht op elkaar staan haken veel mensen al af voordat ze zijn begonnen. Alinea’s geven een mooie gelegenheid om je verhaal op te knippen in stukjes, om zo een logische tekst te maken waar je de lezers mee ‘door je verhaal helpt’. Je kunt in een webtekst of blog (maar dit geldt eigen voor iedere tekst uiteraard) het beste verdergaan met een volgende alinea als je een nieuw voorbeeld noemt, iets nieuws uitlegt of een volgend onderwerp aansnijdt.

Belangrijke schrijftip: tussenkoppen

Geef iedere alinea een tussenkop in de vorm van een ‘kop’ of ‘heading’, die de alinea samenvat. Wanneer iemand geen zin heeft om te lezen (en dat hebben de meeste mensen niet kan ik je verklappen) dan moeten zij zónder te lezen en door alleen de titel en de koppen te scannen kunnen snappen waar de tekst over gaat.

Tip 2. Schrijf voor jouw klant en niet voor iedereen

Blijf schrijven met jouw lievelingsklant in gedachten. Als je weet wie deze persoon is, wat zijn of haar behoeften zijn en welke verlangens hij of zij heeft, dan wordt het een stuk makkelijker om de inhoud van je webtekst of blog te bepalen. Maak dus echt een klantprofiel die superhelder maakt wie jouw klant is. Zo’n profiel wordt ook wel ‘persona’ genoemd. Een handig hulpmiddel voor als je soms de focus op je klant verliest, is het maken van een persona poster. Dit is een poster met jouw fictieve klant (persona), inclusief een foto van deze persoon. Zo blijf jij je bewust en onbewust richten tot jouw klant.

Tip 3. Controleer je tekst op spelling, leesbaarheid én inhoud

Check na het schrijven of jij hebt geschreven aan jouw klant. Soms zijn er hele kleine dingetjes ingeslopen tijdens het schrijven die toch te algemeen zijn, of die je toch meer aan jezelf vertelt dan aan jouw klant. Door het controleren van je tekst zorg je ervoor dat jouw tekst helemaal is afgestemd op jouw klant.

Bij het controleren van je tekst is het belangrijk dat je iedere zin niet alleen op de leesbaarheid en spelling controleert, maar ook op ‘draagt deze zin bij aan mijn verhaal?’

Tip 4. Houd vaktaal lekker voor jezelf

Als je schrijft voor jouw klant, dan schrijf je vooral over verlangens, mogelijkheden, herkenbare problemen of symptomen en oplossingen. Dát zijn immers onderwerpen waar jouw klant zich mee kan identificeren. Gebruik in jouw teksten altijd de taal van jouw klanten. Laat jargon en technische uitleg over bepaalde zaken liever achter wegen. Het voegt niets toe, behalve juist een drempel omdat iemand je op dit punt al niet meer kan volgen. Zonde! Houd je teksten dus begrijpelijk voor iedereen en denk ook hierbij vanuit de klant: welke woorden gebruikt hij of zij?

Tip 5. Laat je teksten spreken om het te laten voelen

Door concrete voorbeelden te noemen in je tekst laat je jouw pagina tot de verbeelding spreken. Mensen ‘voelen’ wat je schrijft. Door voorbeelden van dagelijkse dingen, gevoelens, struggles, pijn of behoeftes te benoemen, laat je de lezer denken ‘dit gaat over mij’. En dát is het gevoel dat je wilt oproepen, want op die manier maak je echt een connectie met je potentiële klant.

Tip 6. Actief schrijven

Schrijf zoveel mogelijk vanuit de actiemodus, dat helpt jouw potentiële klanten om ook in actie te komen. Wat ik hiermee precies bedoel is bijvoorbeeld: ‘Deze therapeut wordt regelmatig geraadpleegd door haar klanten voor extra informatie omdat ze hier zoveel vanaf weet’. Maak hiervan: ‘klanten raadplegen deze therapeut vaak voor extra informatie omdat ze hier zoveel vanaf weet’. Of: ‘Merk je aan jezelf dat je je lusteloos en futloos voelt?’ Om klanten in de actiemodus te laten komen maak je hiervan ‘Voel je je lusteloos en futloos?’.

Tip 7. Het ís ook fantastisch, maar overdrijf het niet

Wanneer je in jouw tekst te veel woorden gebruikt zoals ‘geweldig’ of ‘fantastisch’, kan dit in de eerste plaats simpelweg overdreven overkomen. Het is gewoon ’too much’ als je alles fantastisch vindt. Bovendien, als je steeds met dit soort extreem benadrukkende woorden strooit, hoe geef je dan ook de kleine hoogtepunten uit jouw tekst veel waarde? Gebruik dit soort woorden dus alleen voor hoogste hoogtepunten :).

Tip 8. Plan een vast schrijfmoment in

Wanneer schrijven (nog) niet helemaal jouw ding is, maar je wilt wel meer bekendheid creëren voor jouw praktijk en beter zichtbaar worden bij je doelgroepen, dan doe je er verstandig aan om toch met je webteksten en blogs aan de slag te gaan. Blogs maken je website beter vindbaar in de zoekmachines en je kunt de inhoud uit je blogs uitstekend gebruiken voor je social media posts. Je moet het alleen nog wel even gaan doen :). Als je net gaat beginnen met schrijven, ga dan niet steeds wachten tot je een ingeving krijgt, maar plan een vast moment in de week (of meerdere) waarop je een tekst gaat produceren. Krijg je tussentijds inspiratie voor onderwerpen, schrijf deze dan op een lijstje, zodat je er op de ingeplande momenten niet meer over na hoeft te denken maar gewoon met het bovenste onderwerp op jouw lijstje kunt beginnen.

Tip 9. Schrijf geen blogs op je webpagina’s en schrijf geen dienstenpagina als blog. Uh, wat?! 🙂

Webteksten vormen de basis van je website. Vaak is een homepage, enkele dienstenpagina’s, een ‘Over mij’ pagina en een contactpagina. Deze pagina’s zijn ervoor bedoeld om potentiële klanten te overtuigen van jouw waarde en om ze tot actie (aankoop) te laten overgaan. Blogs zijn ervoor bedoeld om contact te leggen met je doelgroepen en mensen enthousiast te maken over jouw diensten (oplossingen), over jouw werkwijze en over het toekomstbeeld dat jij voor hen schetst, namelijk: hun problemen opgelost en daardoor weer alles kunnen doen wat zij willen, een fijner leven, geen zorgen, etc. Blogs laten mensen kennismaken met jóu en zorgen er daarom ook voor dat jij een ‘top of mind’ positie krijgt bij je potentiële klanten.

Krachtige blogs zijn ook uitstekend bruikbaar voor social media. Je kunt soms een heel blog plaatsen, of juist een of twee alinea’s met een goede foto erbij. Zo maak je de tijd die je aan het schrijven van blogs besteed nóg nuttiger: je hergebruikt je teksten voor verschillende dingen.

Een ander belangrijk voordeel van bloggen:

Blogs zorgen er ook voor dat je op belangrijke onderwerpen vindbaar wordt in de zoekmachines. Hierdoor zullen meer potentiële klanten jouw praktijk dus online kunnen vinden.

 

Tip 10. Schrijf altijd over slechts één onderwerp

Deze tip sluit aan op de vorige. Als jij wilt gaan bloggen om jouw praktijk beter online vindbaar te maken in de zoekmachines, dan wil je dat zoekmachines gemakkelijk kunnen bepalen waar jouw tekst over gaat. Wanneer je in één blog over meerdere onderwerpen schrijft, dan is de kans dat zoekmachines het onderwerp scherp krijgen klein. Dit maakt ook direct de kans om gevonden te worden door een potentiële klant klein. Wanneer je verschillende onderwerpen aankaart, dan ‘weten’ zoekmachines niet aan welke zoekopdrachten ze jouw pagina moeten koppelen. Schrijf dus altijd over slechts één onderwerp en bewaar eventuele aanvullende onderwerpen voor nieuwe blogs. Deze kun je dan eenvoudig aan elkaar linken, bijvoorbeeld zo:

 

Download het gratis stappenplan voor krachtige webteksten en blogs

Wil je nog iets meer hulp om te beginnen aan je teksten? Download dan mijn stappenplan!

Ik ben natuurlijk superbenieuwd of je mijn tips gaat gebruiken. Laat het mij weten via een DM op Instagram of via een mailtje aan linda@KrachtigeTeksten.nl.

Deel dit blog! 💛

Facebook
Email
WhatsApp
Over Tekstbureau KrachtigeTeksten.nl

Mijn naam is Linda Noijens. Vanuit tekstbureau ‘KrachtigeTeksten.nl’ werk ik als SEO-copywriter en Contentmarketing Adviseur. Daarnaast geef ik workshops en trainingen aan ondernemers die het lastig vinden om hun missie en dienstverlening onder woorden te brengen. 

KrachtigeTeksten.nl is er voor ondernemers met een dienstverlenend bedrijf die meer klanten willen bereiken en daarom hun online zichtbaarheid en vindbaarheid willen vergroten. 

“Ik vertaal je verhaal naar krachtige webteksten en blogs. Geen bullsh** en wollige nonsens, maar een helder verhaal met een krachtige boodschap.”

Linda Noijens | KrachtigeTeksten.nl
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
“We hebben onze blog en productteksten laten herschrijven. Het was voor ons een uitdaging om moeilijke technische teksten begrijpelijk leesbaar te maken. Wij zijn zeer tevreden met de snelheid en de manier hoe Linda dit heeft aangepakt om de content duidelijk en krachtiger te maken. We zullen in de toekomst zeker nog gebruik willen maken van de diensten van KrachtigeTeksten.nl.”
Raymond Hartemink
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
“Fijne samenwerking, duidelijke communicatie en snelle levering van goede teksten!”
Haarshop Marketing
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Heel blij met teksten die Linda voor onze nieuwe website heeft geschreven. De schrijfstijl past echt bij ons bedrijf! Communicatie verliep plezierig en vlot. Aanrader!
Peter Snijders, Pitch & Putt
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Linda super mooi mijn Website teksten geschreven ik ben blij dat dat ook zo snel kon. Super bedankt.
Richard Gijsen, Float Center Veenendaal
Previous
Next