Meteen naar de inhoud
 

Het afronden van dit jaar is begonnen, want 2019 staat alweer voor de deur. Een jaar vol met nieuwe kansen en ontwikkelingen, zo ook op het gebied van SEO. Google wordt ieder jaar intelligenter en dat is aankomend jaar dan ook niet anders. De zoekmachine wordt nog selectiever in consumptie, wat inhoudt dat deze niet zomaar meer alle informatie die het voor haar kiezen krijgt verorberd.

Benieuwd naar de SEO-ontwikkelingen en trends voor 2019? We vertellen je er graag meer over zodat jij de huidige content van jouw website alvast onder de loep kunt nemen.

Minder organische bezoekers

SEO teksten helpen bij het vergroten van de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Heb jij een geoptimaliseerde website met waardevolle SEO content, dan zal deze dus hoog scoren in de zoekresultaten, waardoor jij vanuit organische topposities veel verkeer weet binnen te halen. Ten minste, dat is hoe het lange tijd is geweest.

Sinds 2017 is Google dit feit langzaam naar de achtergrond aan het verschuiven. Uit onderzoeksresultaten is gebleken dat de doorklikratio van organische resultaten flink naar beneden is gekelderd. Dit geldt helemaal voor de mobiele doorklikratio. In 2019 zullen de cijfers naar verwachting nog minder worden. Waarom? Omdat Google de voorkeur geeft aan Featured Snippets, Rich Snippets en Rich Cards. Met dit soort tools kunnen gebruikers het antwoord namelijk in Google zelf vinden, waardoor zij de zoekmachine niet verlaten en er langer blijven rondhangen. Gunstig voor Google, maar niet voor jou.

De oplossing

Zorg ervoor dat organische acquisitie het middelpunt is van jouw online strategie. Op deze manier kun je in de toekomst – wanneer het nog lastiger is organisch verkeer te genereren – voorlopen op de concurrent. Zet alle organische features in en beperk je niet alleen tot de Rich Snippets, Rich Cards en Featured Snippets. Gebruik tevens tools als Google Mijn Bedrijf, Google Maps, Youtube, LinkedIn etc. Let er bij het invullen van de Featured Snippet bovendien op dat je er niet het gehele antwoord in verwerkt. Schrijf een teaser, zodat men moet doorklikken naar jouw website om meer te weten te komen.

Synoniemen worden afgestraft

Google is steeds beter in staat betekenis aan woorden te geven. Hierdoor kan de zoekmachine verbanden leggen tussen verschillende woorden en antwoord geven op specifieke vragen in plaats van enkel resultaten te tonen. Er wordt meer naar de context van het volledige artikel gekeken en minder gefocust op de zoekwoorden. Ook het herkennen van synoniemen behoort tot de SEO ontwikkelingen en trends voor in het jaar 2019. Het verzinnen van zoveel mogelijk soorten synoniemen zal dan ook in de toekomst steeds minder nut hebben.

De oplossing

Heb jij meerdere pagina’s op jouw website die eigenlijk dezelfde lading dekken? Voeg ze dan samen tot één pagina. Kies voor de pagina met de beste resultaten en voeg hieraan eventueel extra content toe. Google zal het namelijk als een minpunt zien wanneer jij meerdere pagina’s hebt die dezelfde soort tekst bevatten én je daarvoor een strafpunt geven; waardoor je weer minder hoog eindigt en jouw organische bezoekersaantallen verder ziet dalen.

Kwaliteit voorop

Ondanks dat er ieder jaar ontzettend veel content wordt gepubliceerd, wordt er op dit moment meer content geconsumeerd dan dat er wordt gemaakt. Echter zal er, naar verwachting, in 2019 een kantelpunt plaatsvinden waardoor er een verzadigd punt wordt bereikt. Wanneer er meer content wordt gemaakt dan gelezen, heeft Google de luxepositie selectiever te worden. Het is dus noodzaak om diepgaandere en waardevollere content te creëren – ook wel Whole Foods genaamd – waarmee jij jezelf kunt onderscheiden. Snackable content – snelle en lichte content – zal op de lange termijn steeds minder worden gewaardeerd.

Zoekmachine optimalisatie blijf je richten op de bezoeker

Iedereen houdt op zijn tijd van een snack, zo ook Google. Om deze reden zullen zoekmachines altijd van snacks blijven houden en daarom hoeven ze niet volledig te worden vermeden. Om bij te blijven zal je dus aan de bak moeten en meer content moeten ontwikkelen die diep ingaat op het onderwerp en jouw bezoekers voorziet van veel informatie. Het enkel aanbieden van snacks is geen stevige basis voor een website; maar ze zijn een leuke toevoeging én zullen tevens gewaardeerd worden door jouw bezoekers. Zij zitten natuurlijk ook niet altijd te wachten op een lang, informatierijk artikel en zijn soms gewoon op zoek naar een hapklaar, vermakelijk bericht.

SEO-ontwikkelingen en trends

Begint het jou na het lezen van dit artikel volledig te duizelen? Bij KrachtigeTeksten.nl zijn wij altijd op de hoogte van de laatste updates, zo ook van de SEO-ontwikkelingen en trends voor in het jaar 2019. Wil jij krachtige teksten die worden gewaardeerd door zoekmachines zoals Google? Wij doen het graag voor je. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

[activecampaign form=3 css=1]

Dit vind je misschien ook interessant:

[activecampaign form=3 css=1]