Meteen naar de inhoud
 

De meeste ondernemers die ik spreek en die nog steeds lopen te klooien met hun webteksten, lopen vast op ‘iets over zichzelf moeten vertellen’. Een stukje voor de homepage, het LinkedIn-profiel, een voorstel voor een klant, presentaties, folders en een verkooppitch of elevator pitch. Het is lastig lastig lastig!

Je wilt zeker niet verkoperig of arrogant overkomen, maar je wilt wel ALLES vertellen. Mensen moeten wel weten met welke klachten en vragen ze allemaal bij je terecht kunnen. Met als gevolg: je gaat iedere zin driedubbel overwegen, strepen, opnieuw beginnen, nog eens redigeren en je overdenkt je eigen verhaal kapot.

En dan is het inderdaad lastig om jouw identiteit te vertalen naar krachtige webteksten, een aantrekkelijke Instagram bio, LinkedIn pitch, etc..

Hieronder geef ik je een paar tips om het schrijven over jezelf makkelijker te maken!

Schrijf in jouw spreektaal

Ben je ondernemer en ‘ben jij je bedrijf’? Houd het dan gewoon bij ‘ik’. Je hoeft geen imperium uit te stralen. Je wilt vooral JOU uitstralen! Dát is tenslotte waarom mensen bij je komen, voor jouw kennis, expertise in combinatie met je persoonlijkheid. Je kennis en expertise zijn hoogstwaarschijnlijk niet uniek. Jij wel.

Gebruik verder alleen woorden die je in een gesprek ook zou gebruiken en vermijd jargon. Vertel liever wat jij voor iemand oplost en waaaróm je daar een gelukkiger mens van wordt.

Verplaats je in je doelgroep

Als je iets over jezelf schrijft, dan doe je dat om een goede indruk te maken op de lezer. De enige lezers die hier verder iets mee moeten, zijn (zakelijke) relaties waaronder potentiële klanten. Potentiële klanten nemen jouw informatie tot zich en als het hen aanspreekt, dan zal jouw naam ergens in hun brein worden opgeslagen. Je wilt er dus voor zorgen dat je naam blijft hangen. Dat kun je het beste doen door zo relevant mogelijk te zijn. Hiervoor is het belangrijk dat helder is wie je wilt aanspreken.

Op jouw website wil je hier vervolgens super specifiek in zijn, omdat de juiste klanten zich direct aangesproken moeten voelen door jouw verhaal. Op je social media profielen en op meer ‘algemenere plekken’ kun je het best iets breder houden.

Voorbeeld: 

Website: ik help moeders met jonge kinderen die elke dag het gevoel hebben te moeten overleven en 0,0 energie over hebben voor zichzelf door [methode…] om weer energiek op te staan en de hele dag zonder dutjes en 3 liter koffie door te kunnen.

Profielen/bio’s: ik help oververmoeide moeders om zich fit en energiek te voelen. #methode, etc…..

Het gaat erom dat je de juiste doelgroep aanspreekt door mensen te laten denken ‘Hé, dit is voor mij bedoeld!’

Vermijd clichés en containerbegrippen

Hoe specifieker je bent, hoe beter je jezelf onderscheidt van je conculega’s. Iedereen is klantvriendelijk, uniek, servicegericht en betrouwbaar. Kom dus met iets anders! Want als je echt goed gaat kijken: wat is er dan zo uniek aan je? Waarom voelen klanten zich bij jou meer op hun gemak dan bij een ander?

Als je daar de antwoorden op hebt dan moeten die zeker in je teksten terugkomen!

“Je mag je zin niet met ‘ik’ beginnen”, nonsens!

Teksten zijn veel leuker om te lezen als je zinnen wel met ‘ik’ en ‘en’ begint. Of met ‘maar’… Grote schrijvers doen het ook. Het maakt een tekst wat spannender en uitnodigender om door te lezen.

Maak het persoonlijk, mensen doen zaken met mensen

Voor jou 10 anderen. Of ben je écht de enige in je soort? ;-).

In veruit de meeste gevallen is er concurrentie op de markt. Dit betekent dat jij als mens en op persoonlijk niveau een connectie moet zien te maken met jouw potentiële klanten. Door een kijkje in je leven te geven, sterke karaktereigenschappen en skills uit te lichten en door jezelf letterlijk en figuurlijk te laten zien, maak je  het klanten makkelijk om jou te leren kennen en dus een relatie op te bouwen.

Zorg dat alles klopt

Hiermee bedoel ik niet alles inhoudelijk 100% moet kloppen. Bovendien ben je als ondernemer altijd in ontwikkeling, dus wat vandaag klopt kan volgende week toch iets anders zijn… (zelf geen ervaring mee ;-)).

Ik bedoel hiermee: zorg dat jouw profielen, je website en andere online vermeldingen op elkaar aansluiten. Een sterke online positionering creëer je door jouw verhaal door te trekken in al je online profielen en vermeldingen. Als iemand jouw naam ziet in de zoekresultaten, dan kun je door jouw profielen op elkaar af te stemmen een heel compleet beeld geven van wie jij bent, wat je oplost voor je klanten en wie jouw klanten zijn. Zo maak je jezelf super relevant!

Iets over jezelf schrijven lastig?

Meld je dan aan voor mijn workshop en laat mij je helpen om jouw identiteit onder woorden te brengen en te vertalen naar alles wat je nodig hebt voor een sterk online profiel en een ijzersterke online positionering.

[activecampaign form=3 css=1]

Dit vind je misschien ook interessant:

[activecampaign form=3 css=1]