Meteen naar de inhoud
 

Wat maakt nou dat bloggen voor sommigen zo’n drempel is? Misschien voor jou ook wel? Is het het opschrijven van je gedachten? Je hersenspinsels vertalen naar ‘iets op papier’? Ben je bang dat je spelfouten maakt? Weet je gewoon niet wat je moet schrijven? Kun je geen onderwerpen bedenken? Wat is jouw uitdaging? Wat houdt jou tegen om te bloggen? 

Overdenken van je blogs, nooit doen

Vandaag sprak ik een dame die graag meer bekendheid wil geven aan haar bedrijf, maar ze wil geen marketing doen. Ze vindt het niet leuk, op z’n zachtst gezegd… Dat komt denk ik enerzijds omdat ze niet weet wat marketing precies inhoudt, en wat je niet kent kun je al gauw als een obstakel ervaren. Anderzijds denk ik dat het komt omdat ze dingen ‘overdenkt’ Ze maakt haar eigen ideeën al voordat ze op papier staan weer kapot. Ik probeerde er uiteraard de vinger op te leggen, want dit is voor mij natuurlijk een interessant probleem om te ontrafelen :-).

Wie zit er nou te wachten op míjn blogs?

Wat bleek: haar gedachte was ‘niemand leest mijn blogs’. ‘Wat ik schrijf is stom’, ‘niet goed genoeg’. En ‘wat moet ik dan schrijven’?

Je blogt nooit voor de hele wereld

Haar ‘probleem’ met bloggen was dus tweeledig: aan de ene kant heeft zij een mindset issue, aan de andere kant heeft ze haar lievelingsklant niet goed genoeg in gedachten genomen bij haar eerdere pogingen om te bloggen. Het helpt namelijk enorm als je weet aan wie je schrijft. Dat maakt dat je heel gericht kunt vertellen over dingen die deze persoon interessant vindt. Als je jouw klant niet scherp hebt wanneer je gaat schrijven, dan kun je wel over alles schrijven. Het zou dan immers ook ‘aan iedereen’ gericht kunnen zijn. En dat is wel het laatste wat je wilt. Bloggen moet je heel gericht doen, dan werkt het het beste.

Mindset dingetje

Toen we dit eenmaal boven tafel hadden bleek dat ook het mindset stuk eigenlijk heel makkelijk op te lossen is: als je weet aan wie je schrijft en dus weet wát je moet schrijven, dan kan het nooit ‘stom’ of irrelevant zijn. Jouw lievelingsklanten, de mensen waarvoor jij jouw blog hebt geschreven, zullen aanhaken op jouw verhaal. Je kweekt hiermee weer een stukje ‘zichtbaarheid’. Weer een klein stukje verder richting een ’top of mind’ positie bij jouw potentiële klant. De mensen die afhaken op jouw blog, dat zijn blijkbaar niet de klanten die jij wilt aantrekken. Die mogen dus ook gerust afhaken. Liever 50 volgers die jou volgen om jóu en jóuw verhaal en die mogelijk klant worden, dan 1000 irrelevante volgers die nooit klant zullen worden.

Blog drempel overwinnen?

Wil jij aan de slag met bloggen maar is er iets dat je tegenhoudt? Lukt het je niet om jouw blogs te schrijven, af te maken óf durf je ze niet te publiceren? Laat mij je dan helpen. Bekijk snel mijn workshops.

[activecampaign form=3 css=1]

Dit vind je misschien ook interessant:

[activecampaign form=3 css=1]