Meteen naar de inhoud
 

Je zou willen dat je beter met jouw klanten in contact bleef? Dat je ze ‘warm houdt’ voor een eventuele vervolgbehandeling of een langer traject? Als je niet meer zichtbaar bent nemen jouw conculega’s jouw plaats zonder problemen van je over. En daar hoeven ze dan ook helemaal niets voor te doen! ZONDE! Om zichtbaar en ’top of mind’ te blijven bij je klanten, is het een goed idee om wekelijks of tweewekelijks een nieuwsbrief te versturen.

Los van de techniek, die niet moeilijk is maar die je wel even onder knie moet krijgen, is de grootste uitdaging bij het maken van nieuwsbrieven meestal de inhoud. En daar gaan we nu voor eens en voor altijd mee kappen! Lees deze tips door, dan weet je wat je te doen staat! 🙂

Allereerst even de technische obstakels voor het maken van je nieuwsbrief tackelen :)…

Tip 1. Een nieuwsbrief hoeft geen zes kantjes te hebben

Alsjeblieft niet! Er is echt geen hond die dat leest. Zonde van je tijd en van je energie. Zeker als schrijven bij jou niet ‘vanzelf’ gaat is het beter om je op één of twee items te focussen. Liever interessante en relevante inhoud, dan lange lappen tekst waar niemand zich doorheen zal jakkeren.

Tip 2. Een nieuwsbrief hoeft niet perfect opgemaakt te zijn

Het is leuk als jouw nieuwsbrief er een beetje appetijtelijk uitziet, maar ze hoeft geen schoonheidsprijs te winnen. Het gaat om de inhoud! Jouw klanten willen jouw nieuwsbrief ontvangen omdat ‘jij’ ‘m stuurt. Ze voelen zich verbonden met jou en je praktijk en ze zullen je er echt niet op afrekenen als iets niet helemaal lekker uitgelijnd is, of als het niet helemaal in je ‘huisstijl’ staat.

Tip 3. Gebruik tussenkoppen om je nieuwsbrief beter leesbaar te maken

Wanneer je tussenkoppen of ‘headings’ gebruikt, maak je jouw nieuwsbrief overzichtelijker en dus prettiger leesbaar. Je kunt hierbij gebruik maken van titels voor de items zelf, of voor de tussenkoppen. Een combinatie kan uiteraard ook en zorgt voor een overzichtelijk geheel.

Tip 4. Maak gebruik van een mailsysteem

Een mailsysteem zorgt er allereerst voor dat jij automatisch voldoet aan de AVG. Zo kunnen mensen zich makkelijk uitschrijven, hun gegevens aanpassen en je weet zeker dat persoonlijke gegevens veilig worden opgeslagen bij de mailpartij. Een goed voorbeeld is Active Campaign (ook wel Mailblue). Je kunt je emails automatiseren, gemakkelijk netjes opmaken, afbeeldingen invoegen, plannen en personaliseren. Het gevaar van mailen vanuit je eigen systeem is dat de server zegt ‘stop: er gaat teveel over mijn lijntje’. Bij een mailprogramma wordt dit automatisch voor je geregeld. Bovendien kun je nooit per ongeluk een mail naar al je klanten sturen terwijl je gebruik maakte van het ‘Aan-veld’ OEPS!! Dat wil je echt niet.

Zo, nu hebben we de technische obstakels getackeld.

Gaan we nu naar de inhoud van je nieuwsbrief:

Tip 5. Schrijf vanuit je hart

Alles wat jij meemaakt is voer voor een nieuwsbrief. Ook al denk jij dat het voor anderen onmogelijk interessant kan zijn, niets is minder waar. Zeker wanneer jij al een aantal volgers of vaste klanten hebt, zij zullen het waarderen als je meer over jezelf met hen deelt. Ga eens na, wat heb je de afgelopen week meegemaakt waarover je iets zou kunnen zeggen? En onthoud: het hoeft niet je dagboek te zijn en ook geen zes kantjes!

Tip 6. Schrijf AAN je klant

Wanneer je bij het schrijven van je nieuwsbrief jouw lievelingsklant steeds in gedachten houdt, wordt het veel makkelijker om te schrijven. Je kan bijna tegen die persoon ‘praten’ via je nieuwsbrief. Zie de persoon voor je, dat helpt bij het schrijven!

Tip 7. Heb je blogs? Deze kun je ook als nieuwsbrief delen

Heb je eerder een goed blog geschreven? Of een leuk stukje op Facebook? Deze kun je prima in je nieuwsbrief zetten. Mensen nemen informatie op allerlei verschillende manieren tot zich. Grote kans dat jouw klant je maar op één van de kanalen ziet. Het kan echt geen kwaad om jouw blogs dus ook als item in je nieuwsbrief op te nemen.

Tip 8. Geef je nieuwsbrief een aantrekkelijke naam

Veel mensen gooien een ‘nieuwsbrief’ meteen weg. Het helpt om je nieuwsbrief een ander naam te geven, oftewel: een andere ‘onderwerp’ waarmee de mail wordt verstuurd. Denk aan: ‘Lancering nieuw programma is een feit, en eerste behandeling met nieuw vulmaarin-apparaat!’ Of: ‘Terug van weggeweest! Bijzondere cursus met mooie inzichten die ik graag met jou wil delen.’

Tip 9. Voeg een afbeelding af

Een kale nieuwsbrief is erg kaal. Als het mogelijk is en nuttig, dan is het altijd goed om er een foto bij te plaatsen. Dit mag een foto van jezelf zijn, van een activiteit of van een locatie. Eigenlijk mag alles. Het enige wat je beter niet kunt doen, is stockfoto’s gebruiken in je nieuwsbrieven. Op websites zijn deze soms nog wel aardig, in een nieuwsbrief die bedoeld is ‘om te connecten met je klanten’ kun je het beter een tikkie persoonlijker aanpakken. Een leuke foto van jou onderaan bij je handtekening, dat werkt ook erg goed!

Tip 10. Voeg ook hier een ‘Call to Action’ toe

Het is niet bij alle soorten nieuwsbrief items relevant om een ‘CTA’ toe te voegen. Waar je aan kunt denken zijn bijvoorbeeld knoppen als ‘lees het hele blog’, waarbij je dus maar een klein stukje van de tekst in je nieuwsbrief plaatst en mensen doorstuurt naar je website. Een ander voorbeeld is: volg je mij al op Instagram? Dan geef je mensen de kans om nog meer van en over jou te lezen. Maak het mogelijk om ‘meer’ te doen, meer te lezen en meer van je te gaan houden! ?

En zó kom je aan je inspiratie:

  • – kijk welke vragen jou klanten je de afgelopen week hebben gesteld. Welke vragen komen vaker voor? Dat zijn hele goede onderwerpen voor je nieuwsbrief, want blijkbaar speelt dat bij je klanten.
  • – ben je onlangs op cursus geweest of heb je een opleiding gedaan? Wat heb je daar geleerd en hoe pas je dat nu toe in je praktijk?
  • – welke ontwikkelingen hebben er in jouw praktijk plaatsgevonden de afgelopen tijd? Heb je nieuw meubilair? Nieuwe apparatuur? Alles is leuk om te noemen! Natuurlijk ook even een fotootje toevoegen!
  • – licht eens een bijzondere case uit en vraag bij voorkeur de klant in kwestie om een reactie of een review. Succesverhalen zijn de beste marketingtool die je maar kunt hebben. En het mooi is: je hoeft er niet eens een commercieel verhaal van te maken. Je hoeft alleen maar te vertellen wat het probleem van je klant wás, wat jij hebt gedaan en wat dat in het leven van jouw klant betekend heeft. Met name het laatste stukje mag je hem of haar zelf laten vertellen!
  • – welke ideeën heb je voor de toekomst? Met name leuk rond de jaarwisseling.
  • – er zijn online diverse inhaakkalenders te downloaden. Deze kalenders geven je inspiratie als je het écht niet meer weet :). Van nationale koffiedag, tot dag van de huppeldepup en ….. je kunt het zo gek niet bedenken. Soms kan er wat leuks voor je tussenzitten of brengt het je op een idee.

Heel veel succes!?

En heb je nou aan de hand van mijn blog besloten om met je nieuwsbrief aan de slag te gaan? Laat het mij dan even weten dan meld ik me natuurlijk DIRECT aan ;-).

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?