Meteen naar de inhoud
 

Een vraag die ik vaak krijg als copywriter en als schrijfcoach is: ‘wat zet je nou precies op je homepage?‘. In dit blog zal ik deze vraag beantwoorden, waarmee ik mezelf waarschijnlijk gigantisch in mijn vingers snijd ?…. Mocht je na het lezen van dit blog toch denken ‘ik kan wel hulp gebruiken met mijn homepage’, gebruik dan de kortingscode KRACHTIGEHOMEPAGE om korting te krijgen op mijn 1 op 1 workshop waarin we samen jouw verhaal onder woorden brengen en vertalen naar jawel…. een krachtige homepage!?

Ok, dus wát zet je nou precies op je homepage?

Allereerst wil ik benadrukken dat hetgeen ik hieronder ga schrijven bedoeld is voor coaches, therapeuten, adviseurs en begeleiders of andere zelfstandig ondernemers met een dienstverlenend bedrijf. In het MKB en grootbedrijf gelden andere regels. Ook in andere branches verwachten klanten andere dingen van je homepage.

Wat schrijf je op je homepage? Een kneitersterke intro

Je moet je realiseren dat veel mensen jouw homepage niet zullen bereiken door een zoekopdracht in de zoekmachines. Zij zullen ‘via via’ jouw webadres hebben gekregen of zijn deze tegengekomen in bijvoorbeeld je Instagram- of Facebookprofiel. De kans is in elk geval groot dat mensen al van je gehoord hebben voordat ze op je homepage landen. Dit betekent dat er al een bepaalde interesse is, anders zou men niet de moeite hebben gedaan om je webadres te onthouden. Wat je dus wilt, is dat mensen wanneer ze op je homepage kijken, direct weten dat jij inderdaad de ‘go to person’ bent. Daarom is het belangrijk dat jouw homepage begint met een super sterke introductie: Wie ben je, wat los je op en voor wie?

Eventueel je gratis weggever

Een gratis weggever zorgt niet alleen voor een snellere opbouw van de ‘KNOW en LIKE’ binnen het ‘know, like, trust en act’ principe, je krijgt door het beschikbaar maken van ‘gratis waarde’ ook e-mailadressen waar jij vervolgens marketingacties mee kunt doen. Zeer waardevol dus. Als je een gratis weggever wilt plaatsen op je homepage en je hebt er op dit moment nog geen, denk er dan eens over om er een te maken. Je kunt bijvoorbeeld een document (ebook) maken waarin je 3 tips geeft om…… of zoals mijn stappenplan ’10 stappen voor krachtige webteksten’.

Zorg vervolgens dat klanten overtuigd zijn dat dit, oftewel ‘jij’, het beste bij hen past

Dat doe je door een aantal dingen te noemen waardoor mensen denken ‘dit gaat over mij’. Hoe beter en scherper je deze punten maakt, hoe sneller mensen zullen inzien dat ze niet verder hoeven te shoppen en hoe groter je de kans maakt dat ze meteen contact met je opnemen. Deze punten verwerk je bij voorkeur níet in een lange lap tekst, maar in heldere en overzichtelijke punten. Gebruik hiervoor emoji’s of een ‘bullet-lijstje’ zoals die beschikbaar is in je tekstbewerker.

Geef mensen de mogelijkheid om in actie te komen (Call to Action!)

Mensen beslissen op verschillende momenten of ze met je in contact willen treden. Voor sommigen vormt deze behoefte zich al na de herkenbare punten, bij anderen pas nadat ze reviews hebben gelezen van andere klanten. Belangrijk is dat je al op dit punt (onder de herkenbare punten) een ‘Call to Action’ (CTA) zet. Zo kunnen de mensen die er behoefte aan hebben meteen contact opnemen.

Het allerergste wat er kan gebeuren is… De noodzaak van actie!

Je wilt natuurlijk dat potentiële klanten snel in actie komen. Dat doe je enerzijds door op te roepen tot actie door middel van ‘CTA’s’, maar ook door glashelder te maken waaróm ze in actie moeten komen. Het is van belang dat je daarom een stukje schrijft waardoor mensen denken ‘sh*t, als ik dit niet doe dan wordt het nog véél erger, slechter, dan raak ik mijn bedrijf kwijt, dan worden mijn kinderen uit huis geplaatst, dan moet ik faillissement aanvragen.’ Oftewel: door in actie te komen zorg je ervoor dat je het doemscenario voorkomt.

Sluit ook deze alinea (of dit blok) af met een CTA.

Overtuig mensen door de resultaten van anderen te laten zien, reviews

Toon vervolgens een aantal reviews of testimonials van tevreden klanten, die aangeven hoe jouw dienst hen geholpen heeft. Het is vooral mooi als ze niet alleen zeggen ‘ik ben heel blij’, maar dat ze ook kunnen vertellen wat het hen heeft opgeleverd in de vorm van het resultaat. Denk aan ‘ik krijg 50% meer bezoekers sinds ik mijn webteksten heb verbeterd’, of ‘ik krijg 3x meer telefoontjes nadat mensen op mijn aangepaste ‘Over mij pagina’ hebben gekeken’. Mensen kopen het resultaat van jouw diensten, daarom is het mooi als jouw testimonials het resultaat weerspiegelen.

Speciale CTA: Onderneem nu actie, want anders!

Het is belangrijk om nogmaals te benadrukken dat mensen in actie moeten komen voordat er iets zal veranderen in hun leven, hun werk, hun relatie, hun gezinsdynamiek, vul maar in voor jezelf. Maak op deze positie in je homepage een opvallende CTA en benadruk daarin wat er gebeurt als mensen niet in actie komen. In mijn geval zou het kunnen zijn: ‘Boek vandaag nog je workshop en voorkom dat klanten jouw conculega’s bovenaan de zoekmachines aantreffen in plaats van JOU!’

Mensen willen meer over je weten, schrijf een stukje ‘over jou’ op je homepage

Als mensen tot dit punt op je homepage zijn gekomen, dan willen ze ongetwijfeld meer over je weten. Ze vinden je in elk geval interessant genoeg om tot dit punt te komen! Belangrijk om je te beseffen is dat potentiële klanten beslissen op basis van gevoel. Dit betekent dus dat mensen vooral een goed gevoel bij ‘jou’ moeten krijgen, pas dan besluiten ze om met je in zee te gaan. Dit betekent dat je mensen, die tot dusver niet op een CTA hebben geklikt, even moet helpen door een persoonlijke benadering toe te passen. Dit kun je het beste doen door jezelf voor te stellen. Zo maak je je bedrijf persoonlijk en toegankelijk.

Nodig mensen, nu ze je beter kennen, nogmaals uit tot actie en benadruk dat ze het zelf niet gaan redden

Je kunt nog even benadrukken dat ze zelf al 100 pogingen hebben gedaan, of 100 dingen hebben geprobeerd om…. En dat ze niet voor niets op jouw website zijn beland. Ze hebben dus hulp nodig. Bied nogmaals hulp aan.

Geef gratis waarde en krijg e-mailadressen

Als je een gratis weggever hebt, dan kun helemaal onderaan ook nog toevoegen onder het mom van ‘Wil je het liever toch nog even zelf proberen? Gebruik dan in elk geval deze tips!’ Heb je geen gratis weggever, geef dan de mogelijkheid om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. En heb je deze ook nog niet? Maakt niets uit! Gewoon verzamelen! Want die e-mailadressen, dáar zit uiteindelijk veel omzet in!

Dit moet je dus op je homepage zetten

Niet omdat ík dat zo leuk vind, maar omdat HET WERKT! Bovendien levert het aanhouden van dit format je ook veel gemak op bij het schrijven, je hoeft het namelijk alleen maar in te vullen. Niet meer nadenken, want dat heb je al genoeg gedaan! Of niet?! 😉

En vind je het schrijven toch nog lastig? Bijvoorbeeld omdat je de juiste woorden niet kunt vinden? Laat mij je dan helpen. Je kunt je aanmelden voor een 1 op 1 (persoonlijke) workshop waarin we samen jouw homepage schrijven. We vinden samen de woorden, vormen de zinnen en bouwen je homepage op volgens dit format. Je bepaalt zelf wanneer de workshop plaatsvindt, want na je aanmelding kun je deze zelf in mijn agenda zetten. De workshop vindt plaats via Zoom.

Met de kortingscode ‘KRACHTIGEHOMEPAGE‘ krijg je maar liefst € 30,- korting! MELD JE AAN!

 

?Lees ook: je homepage is niet zo belangrijk als je denkt! ?

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?